Staropramen

Staropramen letos slaví 145 let od svého založení


Pivovar Staropramen si letos připomíná 145 let od svého založení. Dnes, stejně jako v minulosti, je známý nejen dobrým pivem, ale také jako iniciátor inovací a tím také dalšího rozvoje pivovarského odvětví u nás.


S nápadem postavit pivovar na pražském předměstí přišli před 145 lety Jan Kohout a Vilém Pick. Následně byla založena akciová společnost, jejíž valná hromada se poprvé sešla 6. září 1869. Stavební plány zhotovené Gustavem Nobackem byly hotové už 23. října a komplex prvních pivovarských budov se následně začal stavět na pozemku zvaném „v jámě“ s rozlohou 18 000 m2. Pivovar zaujímal strategické místo v nově se rozvíjející průmyslové oblasti, zároveň měl silné kapitálové zázemí umožňující jeho rozvoj.


Kde se pivo vaří, tam se dobře daří


„Od počátku existence se pivovaru dařilo. Může za to také inovátorský přístup, kterého se ve Staropramenu držíme dodnes,“ říká vrchní sládek pivovaru Zdeněk Lux. Slavnostní první várku piva uvařil 1. května 1871 sládek Pavel Quaiser. O šest let později přebírá sládkovské křeslo Michael Trnka. A jde o změnu pro pivovar zásadní. Hlavním přínosem nového sládka jsou dvě novinky důležité pro pivovar i celé české pivovarnictví. „Přichází s novou recepturou desítky českého typu a recepturou prvního polotmavého piva Granát. To, že šlo o novinky revoluční, dokládá velký rozvoj pivovaru za jeho éry. Trnka během 28 let ve vedení pivovaru zvýšil výstav desetinásobně na více než půl milionu hektolitrů piva, což je výjimečný výsledek,“ komentuje jeho historickou roli Libor Vávra, obchodní sládek pivovaru a zároveň jeho expert na historii.

„Staropramen po celou dobu své existence kombinuje tradici s moderními technologiemi a inovacemi.“

S dalšími inovacemi souvisí rychlý vzestup technických vynálezů, kterých se majitelé nebojí, ale naopak jim jdou vstříc a využívají je. „Hlavním představitelem těchto změn je vrchní sládek Josef Paspa, který se v letech 1933–1937 zasloužil o rozsáhlou modernizaci, díky níž se stal Staropramen největším pivovarem v Československu,“ dodává Libor Vávra.

V roce 1953 začíná Staropramen vařit pivo pro export. Distribuci zahajuje nejprve v Rakousku, Německu, Švýcarsku a poté do USA. Obliba piva roste a s tím i produkce, která roku 1960 přesahuje důležitý milník 1 000 000 hektolitrů. Období socialismu přitom není pro Staropramen, stejně jako pro další pivovary u nás, nijak zásadně inovativní ani rozvojové. V Československu se sice pije nejvíce piva na osobu na světě, lidé si však vystačí s desítkou, dvanáctkou či černým pivem.

145let_mesto.jpg

Vždy o krok napřed


Zlom nastává po revoluci v roce 1989. „Otevření ekonomiky, privatizace podniků a rostoucí konkurence nutily pivovarníky přicházet s novinkami. Vždy jsme chtěli být krok napřed,“ zdůrazňuje Zdeněk Lux. Jako první mění Staropramen v roce 1992 obaly na točené pivo na dnešní moderní typ KEG. Jako první v roce 2006 odchází od unifikovaných NRWlahví. Co se obalů týká, v dalších letech český trh obohatí ještě o první multibalení piv či třeba samochladicí sudy.

Po privatizaci noví majitelé do pivovaru postupně investují stovky milionů korun a pivovar po letech socialismu bez investic modernizují. I díky tomuto přístupu Staropramen opakovaně vítězí v pivních soutěžích a získává spotřebitelská ocenění. Kvalitu piva oceňují také v zahraničí. Počet zemí, kde jej mohou lidé ochutnat naroste až na dnešních 38. Posledních pět let se mění spotřebitelské chování, lidé jsou stále více otevření zkoušení nových věcí i piv. A proto Staropramen pod vedením vrchního sládka Zdeňka Luxe uvedl na trh několik odvážných inovací, které svým objemem či charakterem měly výrazný dopad nejen na něj, ale také na pivní trh u nás. Patří sem jistě Staropramen Nefiltrovaný a první úspěšná řada beermixů pod značkou Staropramen Cool. Obě inovace byly uveden na trh v roce 2011. Poslední novinka, která na českém trhu dosud chyběla, je loni představená nealkoholická sladová Sládkova limonáda. Staropramen tak po celou dobu své existence kombinuje tradici s moderními technologiemi a inovacemi.


Slovo vrchního sládka

sladek.jpg

Vážené dámy, vážení pánové,

je mi ctí, že Vás na tomto místě mohu pozdravit nejen jménem svým, ale také jménem všech mých kolegů, kteří pracují pro Staropramen. Pro pivovar, který v prvním roce výroby uvařil z dnešního pohledu pouhých 10 tisíc hektolitrů piva. S tímto množstvím by byl dnes zařazen do kategorie minipivovarů.

Jen díky tradici 145 let a práce tisíců lidí vedených celkově 20 sládky se náš pivovar vypracoval na pozici druhého největšího pivovaru u nás s výstavem přesahujícím každoročně 2,5  milionu hektolitrů piva. Díky úsilí několika generací mohou dnes Staropramen ochutnat spotřebitelé ve 38 zemích světa.

Celkově smíchovští pivovarníci uvařili od první várky v roce 1871 neuvěřitelných 115 milionů hektolitrů piva, což je 23 miliard půllitrů. Svými nápady výrazně ovlivnili vývoj pivovarnictví u nás.

Všechny tyto údaje zde uvádím proto, že jsou výsledkem práce nás a našich předchůdců. Výsledkem pivovarské tradice předávání zkušeností z generace na generaci.

Jako dvacátý sládek v pořadí jsem zavázán se svými kolegy v této tradici pokračovat. Tak, abychom Vám, našim spotřebitelům a zákazníkům, každý den dodávali kvalitní a chutná piva, se kterými zažijete příjemné chvíle s přáteli. A našim následovníkům předali minimálně stejně úspěšný pivovar, jaký jsme do své správy dostali my.

S pivovarským Dej bůh štěstí
Zdeněk Lux, vrchní sládek
 

Související články


opivovaru-wid-1.jpg

Jak se pivo vaří

Staropramen se už skoro 150 let vaří prakticky stejně. Stejně dobře: Z kvalitních přírodních surovin, pečlivě a jedinečným způsobem, který dává každému z piv právě tu chuť, kterou má mít.


1.4. 2014  |  Celý článek

opivovaru-wid-2.jpg

Historie pivovaru

Ve druhé polovině 19. století začali obyvatelé pražského předměstí Smíchov pociťovat, že jim chybí pivo. Vařilo se jen v centru, což nestačilo. I vzchopili se smíchovští podnikatelé k činu a 23. října 1869 založili na vltavském břehu akcionářský pivovaru.


1.4. 2014  |  Celý článek

opivovaru-wid-3.jpg

Návštěvnické centrum

Přímo v historické budově našeho pivovaru jsme pro Vás připravili strhující interaktivní prohlídku časem, která odhaluje jedinečný příběh skrytý za značkou Staropramen. Račte vstoupit, duch Prahy Vás očekává...


1.4. 2014  |  Celý článek

Pivovary Staropramen
Staropramen Cool
Sládkova Limonáda
Braník
Stella Artois
Velvet
Hoegaarden
Leffe
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím cookies pro váš optimální zážitek. Další informace.