Staropramen

Příběhy vyladěných ležáků


Dosažení správného charakteru nového piva je velice složitý proces. Nabízí se široká škála barev, vůní a chutí. Intenzita řízu, hořkost, jiskra a podobně. Cílem je přitom najít chuťově harmonicky vyvážené a vyrovnané pivo, které bude lidem chutnat a jehož vypití bude zážitkem. Hledat nová piva si kladly za cíl také různé generace smíchovských sládků. Pojďme se podívat na stručné příběhy a charakteristiky tří ležáků z jeho současného portfolia.


Staropramen Granát

Granát

Příběh tohoto piva je příběhem nejdelším. Vždyť se psal rok 1884, když sládek Akcionářského pivovaru na Smíchově Michael Trnka rozhodl, že uvaří polotmavé pivo. Takové, které bude mít chmelovou hořkost vyváženou vůní tmavých sladů. Vzniklo unikátní polotmavé pivo. Silné, řízné, s výraznou vůní chmele a tmavého sladu. A originální barvou. Při pohledu na sklenici zářilo pivo temně načervenale. Padl návrh na jméno Granát. A tento název již pivu zůstal.

Velice rychle si Granát našel cestu k zákazníkům, a to nejen v Praze, ale po celých Čechách a také v cizině. Díky jeho vzrůstající oblibě začaly pivovary nejen u nás používat pro polotmavé pivo označení Granát. Desítky let se Granát vařil ve smíchovském pivovaru, až historické události v roce 1938 tento proces zastavily. Od té doby se pivo pro různé zákazy vařilo jednou ročně na podzim jen pro pivovarské. Generace sládků si tak po dlouhá desetiletí předávaly tajemství piva Granát.

S radostí pak pivovarští přivítali rozhodnutí, aby se jejich oblíbené pivo vrátilo jako ležák na trh v roce 1999, kdy byl při oslavách 130 let pivovaru Staropramen uvařen pod v té době vhodným jménem Staropramen Millenium. Pivo Millenium si záhy získalo značnou oblibu. Proto bylo před slavnostmi pivovaru v roce 2002 rozhodnuto o jeho trvalém začlenění do portfolia pod původním názvem Granát.

Polotmavý ležák Staropramen Granát má nejen unikátní granátovou barvu, ale i široké spektrum jiskrných barev, kde zejména vyniká temně načervenalá. Díky kombinaci sladů lze objevit neznámé variace chuťových tónů, kde zejména uprostřed rozhraní sladové sladkosti a hořkosti vyniká hořkost chmelová. Vybroušená chuť a jemná chmelová vůně jsou typické  charakterové vlastnosti tohoto jedinečného polotmavého granátového ležáku.


Staropramen Ležák

Ležák

Ležák z nejlepších surovin, prokvašený přesně akorát. Tak lze charakterizovat světlý ležák, který tvoří součást portfolia Staropramen již od jeho raných dob. Jeho historie neprošla takovými dramaty jako příběh Granátu. Jeho unikátnost spočívá ve stálosti, v tom, že je ze všech ležáků nejdelším členem pivovarského portfolia Staropramenu.

Jde o světlý spodně kvašený ležák vařený unikátním českým technologickým dekokčním dvourmutovým způsobem. Při vaření se používají dva druhy sladů a pět druhů chmele, včetně odrůd pocházejících z Žateckého poloraného červeňáku. Spojením použitých surovin a zkušeností sládků má Staropramen Ležák dokonale pevnou a bohatou pěnu, sytě zlatou barvu, plné pivní tělo s příjemnou pitelností, osvěžující chmelové aroma a příjemný říz.


Staropramen Nefiltrovaný

staropramen-produkty-750x400-v2-nefiltr.png

Příběh Nefiltrovaného začíná na podzim roku 2010. Tehdy bylo rozhodnuto o přípravě nového piva bez filtrace. Příprava začala v listopadu a trvala celkem osm měsíců. Vzhledem k tomu, že šlo o novou a doposud nepoužívanou recepturu, bylo potřeba věnovat všem detailům jeho vývoje maximální pozornost. Na finální chuti nového piva se nakonec podílel tým osmi zkušených degustátorů. Ten pod vedením vrchního sládka Zdeňka Luxe vyzkoušel několik chuťových vzorků, než zvolil ten finální. A tak mohlo být na začátku léta 2011 na trh uvedeno nové pivo, jehož cílem bylo poskytnout jeho konzumentům i ve všedních dnech nevšední chuťový zážitek.

Tento nefiltrovaný, pšeničný a ochucený ležák zaujme svojí pevnou strukturální pěnou, opálovou barvou a zákalem s dvojitým třpytem, bohatou vůní a chutí. Více než 33% podíl pšeničného sladu, velice přiměřené množství koriandru ve spojení s technologií vaření a kvašení mu dávají dobrou přirozenou pitelnost a atributy nefiltrovaného pšeničného piva. Jistou drsnost a přímočarost, chutnou chlebovinku, spotřebitelsky příjemnou a dostatečnou hořkost a celkovou plnost. I pro tyto své vlastnosti se Staropramen Nefiltrovaný stal volbou  spotřebitelů pro rok 2012 v kategorii Nejlepší novinka.

Související články


opivovaru-wid-1.jpg

Jak se pivo vaří

Staropramen se už skoro 150 let vaří prakticky stejně. Stejně dobře: Z kvalitních přírodních surovin, pečlivě a jedinečným způsobem, který dává každému z piv právě tu chuť, kterou má mít.


1.4. 2014  |  Celý článek

opivovaru-wid-2.jpg

Historie pivovaru

Ve druhé polovině 19. století začali obyvatelé pražského předměstí Smíchov pociťovat, že jim chybí pivo. Vařilo se jen v centru, což nestačilo. I vzchopili se smíchovští podnikatelé k činu a 23. října 1869 založili na vltavském břehu akcionářský pivovaru.


1.4. 2014  |  Celý článek

opivovaru-wid-3.jpg

Návštěvnické centrum

Přímo v historické budově našeho pivovaru jsme pro Vás připravili strhující interaktivní prohlídku časem, která odhaluje jedinečný příběh skrytý za značkou Staropramen. Račte vstoupit, duch Prahy Vás očekává...


1.4. 2014  |  Celý článek

Pivovary Staropramen
Staropramen Cool
Sládkova Limonáda
Braník
Stella Artois
Velvet
Hoegaarden
Leffe
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím cookies pro váš optimální zážitek. Další informace.